کتاب علم عالم
نوشته شده توسط : زپو

 کتاب علم عالم


دنیا از زاویه‌ای‌ دنیای‌ ایدئولوژی‌ است‌. ایدئولوژی‌ بر پایه‌ جهان‌بینی‌قرار دارد؛ و جهان‌بینی‌ بر پایه‌ جهان‌شناسی‌ و جهان‌شناسی‌ بر پایه‌شناخت‌شناسی‌. از این‌ رو، امیر مؤمنان‌ علی‌(ع)می‌فرمایند:

معرفت‌شناسی‌ آیینی‌ است‌ كه‌ از آن‌ پیروی‌ می‌شود.

این‌ مطلب‌، انسان‌ را به‌ اهمیت‌ معرفت‌شناسی‌ و شناخت‌شناسی‌ آگاه‌می‌سازد؛ زیرا انسان‌ در هر حركت‌ علمی‌ و عملی‌ به‌ معرفت‌ و شناخت‌ نیازدارد. امام‌ علی‌(ع) به‌ كمیل‌ می‌فرماید:

هیچ‌ حركتی‌ نیست‌، مگر این‌ كه‌ در آن‌ معرفت‌ و شناخت‌ نیازمندی‌.

عدم‌ تمیز بین‌ شناخت‌ و ناشناخت‌، موجب‌ تفاوت‌ جهان‌شناسی‌ها،جهان‌بینی‌ها و ایدئولوژی‌ها می‌گردد و آنچه‌ ما را در تمیز شناخت‌ ازناشناخت‌ یاری‌ می‌دهد معرفت‌شناسی‌ است‌.

از زاویه‌ دیگر، دنیا، دنیای‌ عالمان‌ شایسته‌ و ناشایسته‌ای‌ است‌ كه‌اساسی‌ترین‌ نقش‌ را در سعادت‌ و شقاوت‌ مردم‌ ایفا می‌كنند؛ چنان‌ كه‌امام‌علی‌(ع) می‌فرماید:

لغزش‌ دانشور، جهانیان‌ را فاسد می‌كند.

این‌ موضوع‌ اهمیت‌ عالم‌شناسی‌ و عارف‌شناسی‌ را می‌نمایاند.

نوشتار حاضر بر آن‌ است‌ كه‌ به‌ درگاه‌ علم‌ و معرفت‌، امیرمؤمنان‌علی‌(ع)،مراجعه‌ كند و از زلال‌ معرفت‌ علوی‌ بهره‌ گیرد. نخست‌ مباحث‌ مهم‌معرفت‌شناسی‌ از دیدگاه‌ حضرتش‌(ع) بررسی‌ می‌شود و سپس‌ عالِم‌شناسی‌.امید آن‌ كه‌ با شناختی‌ دقیق‌ از «علم‌ و عالم‌»، در جهت‌ استواری‌ حركت‌ علمی‌و عملی‌ خود و جامعه‌ كوشا باشیم‌ و در پرتو علم‌ و عمل‌، به‌ زندگی‌ پاك‌ و اوج‌كمال‌ انسانی‌ و لقای‌ محبوب‌ حقیقی‌ نائل‌ آییم‌؛ چنان‌ كه‌ امام‌ علی‌(ع) می‌فرماید:

براساس‌ علم‌ و معرفت‌ عمل‌ كنید تا سعادتمند شوید.


خرید و دانلود  کتاب علم عالم






:: برچسب‌ها: کتاب , علم ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: